www.HayrettinKaraman.net: İslâm Hukuku Profesörü Hayrettin Karaman'ın Web Sitesi
Siteden rastgele bir sayfa seçer. Hafızadaki önceki sayfaya döner Hafızadaki sonraki sayfaya döner
 


Mehir, Süt, Mezar Ve Devlet

1) Kızlar evlenirken kendilerine bilezik, yüzük falan takılıyor, bunlar mihir yerine geçmiyor mu, yoksa ayrıca mihir ödemek lazım gelir mi?
2) Evlenen bu kız sonradan mihrinde arttırma yapabilir mi buna hakkı var mıdır?
3) Mezar yapımında mermer kullanmanın israf olup olmayacağı ve bir de mezarda haç işaretinin bulunmasının sakıncasının olup olmayacağı?
4) Hocam benim sorum süt kardeşliği ile ilgili. Süt kardeşi olan kişiler arasındaki mahremlik olayı nedir? Ne kadar mahremler? Annelik hakları ne oluyor? Öz anne ile süt anne arasında fark var mı ve neler? Süt anneye karşı yükümlülükler nelerdir?


Cevap:

1. Kelime mihir değil, mehir (mehr) dir. Bir kızla veya kadınla evlenen erkek peşin olarak ona mehir verebilir; buna muaccel (peşin) mehir denir. Peşin hiçbir şey vermeyip borçlanabilir, buna da müeccel (ertelenmiş) mehir adı verilir. Mehrin bir kısmının peşin, bir kısmının ertelenmiş, borçlanılmış olması da mümkündür. Mehir para ve eşya olabileceği gibi ziynet de olabilir.
Kıza verilen şeyin mehir mi, hediye mi olduğunu örf ve âdetler ile karineler (deliller, işaretler, konuşmalar) belli eder.

2. Yeterli mehir belirlenmemiş olursa "mehr-i misil" ödenir; bu da kızın emsaline verilen ortalama mehir miktarı demektir. Yeterli mehir belirlendikten ve akit de yapıldıktan sonra kadının onu arttırma hakkı yoktur; ama taraflar karşılıklı rıza ile mehri arttırabilirler de eksiltebilirler de; ikisi de caizdir.

3. Müslümanın mezarında -veya başka bir yerinde- haç işaretinin bulunması elbette caiz değildir. Bu işaret Hz. İsa'nın çarmıha gerilerek öldürüldüğünü temsil eder ve Hıristiyanlar bu sembolün önünde ibadet ederler. Müslümanlara göre böyle bir şey olmamış, Hz. İsa çarmıha gerilmemiştir ve haça ve haçın önünde ibadet edilmez.
Mezarların mümkün olduğu kadar basit ve sade olarak yapılması gerekir. Mezara yapılacak aşırı, israfa kaçan harcamaları, "sevabı ölülerimizin olsun niyetiyle" yoksullara verirsek onlar bundan daha ziyade fayda görürler.

4. Süt anne, süt baba, süt kardeşler ve "süt ana ve baba"nın bir kısım yakınları ile "süt çocuğu"; yani kadını emen yabancı çocuk evlenemez. Onlar bu çocuğun süt akrabası sayıldığı için örtünme ve ilişkiler de buna göre olur. Ama emen yabancı çocuğunda, kendi ana babasından olan yakınları, süt annesinin yakınları ile evlenebilirler; çocuk bir kadını emdi diye o çocuğun kendi ana babası ve yakınları da bu kadının (süt annenin) akrabası olmaz. Mesela süt çocuğun kendi ana babasından olan erkek kardeşi, bu çocuğun süt kız kardeşi ile ve diğer süt akrabası ile evlenebilir. Çünkü bunlar arasında bir akrabalık, hısımlık ilişkisi oluşmuş değildir.
Süt akrabaya da saygı ve ilgi göstermek gerekir. Ama süt akrabalık miras, velayet vb. hukuki ilişkiler doğurmaz.

  Şu anda sayfası gösterilen kitap.
Bu Kitapta:
Önceki Başlık
Sonraki Başlık
İçindekiler
Kelime İndeksi
Site Sayfaları
Ana Sayfa
Hakkında
Makaleleri
Kitapları
Soru Konuları
Soru Listesi
Hayrettin Karaman`ın Sohbetleri
Şiirleri
Bütün site içeriğinin genel kelime indeksi.
Sitede Arama
Hayrettin Karaman'ın Siteye Son Eklenen Yazıları
E-posta
Siteyi Link ve Kaynak Gösterimi
m.HayrettinKaraman.net Mobil-Metin Versiyonu Hakkında

Facebook Sayfası:

Bulunduğunuz Sayfayı:


 
Sayfa başına gider Siteden rastgele bir sayfa seçer. Hafızadaki önceki sayfaya döner Hafızadaki sonraki sayfaya döner
   
Bu Kitapta: Önceki Başlık Sonraki Başlık İçindekiler Kelime İndeksi