www.HayrettinKaraman.net: İslâm Hukuku Profesörü Hayrettin Karaman'ın İnternet Sitesi
Siteden rastgele bir sayfa seçer. Hafızadaki önceki sayfaya döner Hafızadaki sonraki sayfaya döner
 


İki günde bir bayram

Bu Kurban Bayramı'nda da, geçmiş yılların bazılarında, hatta çoğunda olduğu gibi İslam dünyasında farklı günlerde Kurban Bayramı yapılacak. Bizde Perşembe günü, mesela Suudi Arabistan'da Cuma günü bayramın birinci günü oluyor.

Peki bu nasıl olur, aynı günde olması daha uygun ve mümkün değil mi?

Farklı günlerde olmasının iki sebebi var:

1.Bayramın birinci gününün alameti olan hilalin, güneş battıktan sonra batı ufkunda görülmesi coğrafyadan coğrafyaya farklı olabiliyor; mesela daha doğuda görülemezken daha batıda görülebiliyor. Bayram ilanı için hilali görmek şart olduğundan bir gün önce gören o akşamın etesinde, bir gün sonra gören de gördüğü akşamın ertesinde bayram yapıyor.

Bu konuda iki ictihad var: a) Her coğrafya kendi hilaline itibar edecek. b) İslam dünyasının bir yerinde görülünce her yerde buna göre hareket edilecek.

2.Diyanet İşleri Başkanlığı'nın öncülüğünde yıllar önce yapılan ve birçok İslam ülkesinden astronomi ve fıkıh uzmanlarının katıldığı ilmi toplantıda, hilalin görülmesine bağlı dini günler ve bayramlar için bazı kriterler tespit edildi ve bunların altına, Suûdîler dahil bütün katılanlar imza attılar. Bu kriterlere göre 'artık dünyanın her yerinde Müslümanlar bulunduğu için hilalin herhangi bir yerde görülebilir olması, bütün İslam ülkelerinde görülmüş sayılacaktır. Her coğrafya kendi ufkundan görmeye değil, dünyanın bir yerinden görülmeye (görülebilir olmaya) itibar edecek ve oruca aynı gün başlanacak, bayramlar aynı gün yapılacaktır. Günümüzde ayın hareketini ve herhangi bir yerden görülebilir olmasını kesin olarak hesaplamak mümkün hale geldiğinden artık -gözle görme yerine- görülebilir olmanın hesaplanması ve önceden tespiti esas alınacaktır'.

Bu karara imza attıkları halde uymayan ülkeler, kendi gözlemlerine ve/veya ufuklarına itibar ediyorlar; farklılık işte bu sebeplerden doğuyor.

Peki bu işe fıkıh (din, şeriat) ne diyor?

Fıkıhta (ictihalarda) hesaba itibar edenler var, etmeyenler var. Farklı ufuklara itibar edip her bölge kendi ufkuna göre hareket etsin diyenler var, bir yerde görülünce her yerde bayram yapılsın diyenler var. Bunların tamamı amel edilebilir ictihalardır. Gönül ister ki, bütün dünyada bayramın aynı güne denk gelmesini sağlayan ictihad tercih edilsin ve birlik sağlansın. Ama bu olmadı diye kıyamet de kopmasın; bayramın iki farklı günde yapılmasının hem fıkıhta hem de tarihte yeri vardır.

Mevlâ Müslümanlara, bu aziz dini temsil edebilecek şuur, iman, güç, bilgi ve amel nasib eylesin, bayramınız mübarek olsun!

25.10.2012

  Şu anda sayfası gösterilen kitap.
Önceki Makale
Sonraki Makale
Makale Listesi
Site Sayfaları
Ana Sayfa
Hakkında
Makaleleri
Kitapları
Soru Konuları
Soru Listesi
Hayrettin Karaman`ın Sohbetleri
Şiirleri
Bütün site içeriğinin genel kelime indeksi.
Sitede Arama
Hayrettin Karaman'ın Siteye Son Eklenen Yazıları
E-posta
Siteyi Link ve Kaynak Gösterimi
m.HayrettinKaraman.net Mobil-Metin Versiyonu Hakkında

Facebook Sayfası:

Bulunduğunuz Sayfayı:


 
Sayfa başına gider Siteden rastgele bir sayfa seçer. Hafızadaki önceki sayfaya döner Hafızadaki sonraki sayfaya döner
   
Önceki Makale Sonraki Makale Makale Listesi