www.HayrettinKaraman.net: İslâm Hukuku Profesörü Hayrettin Karaman'ın Web Sitesi
Siteden rastgele bir sayfa seçer. Hafızadaki önceki sayfaya döner Hafızadaki sonraki sayfaya döner
 


Başörtülünün Başına Gelenler

Başörtüsü yasağının sebep olduğu olumsuz sonuçları ortaya koyan bir araştırmayı duyurmak için kaleme aldığım yazımda -ki, ona devam edeceğim- şöyle bir cümle vardı:

"Geçen günlerde başını örtmeyenler (dindar olmayanlar) üzerinde bir mahalle baskısının bulunduğu sanal rüzgârı estirildi..."

Burada geçen "başını örtmeyenler (dindar olmayanlar)" ifadesine takılan çok kişi olmuş, bana gelen mesajlarda sitemden küfüre kadar ifadeler var.

Okuyucuların çıkardıkları ve itiraz ettikleri mana, "başını örtmeyenlerin dindar olmadıkları"dır. Benim buradaki amacım ise iddia edilen baskının yalnızca başını örtmeyenlere değil, genel olarak (başka dini kusurları da bulunduğu için) dindar olmayanlara yönelik olduğudur.

Benim maksadımı bir yana bırakalım ve bir ıstılahta (terimde) anlaşalım.

Klasik din öğretisi kitaplarında İslam'a inanmayanlara "kâfir" denir. İslam'a inanıp da emir ve yasaklara tamamen veya kısmen riayet etmeyenlere "fâsık Müslüman", riayet edenlere ise "Salih Müslüman" denir.

Bu terimler zamanımızda fazla kullanılmadığı için veya daha başka sebeplerle bunların yerine "inanmayanlar, dinsizler, dindar Müslümanlar ve dindar olmayan Müslümanlar" ifadeleri kullanılmaktadır.

Buna göre "fâsık veya dindar olmayan Müslüman"dan maksat, ister bir konuda, ister birden fazla konuda dinin emir ve yasaklarına uymayan Müslüman denmektir.

Başörtüsünün bir din emri, başın ve diğer örtülmesi gereken yerlerin açılmasının haram olduğuna inanan Müslümanlara göre örtünmeyen Müslümanlar "dindar olmayan" Müslümanlar gurubuna girer.

Herkesin bilmesi gereken bir konuda bile bu kadar bilgi eksikliğinin bulunduğunu görünce "genel din kültürü dersinin ne kadar zorunlu olduğu" kanaatim daha pekişmiş oldu.

Araştırmaya geçelim:

Önce şu başa örtülen şeyin adına bakalım.

"5 Ocak-15 Şubat 2007 tarihleri arasında İstanbul, Ankara, İzmir, Adana, Bursa, Diyarbakır Erzurum, Konya ve Samsun'da yapılan araştırma, medyada yaygın olarak kullanılan "türban" nitelendirmesine karşı görüşlerine başvurulanların yüzde 79,4'ü "başınıza örttüğünüz nesneyi hangi isimle tanımlarsınız" sorusuna "başörtüsü" cevabını verdi. Örtülerini "eşarp" olarak adlandıranların oranı yüzde 12,8 olurken "türban" tanımını tercih edenlerin oranı yüzde 6 oldu."

Biz bu konuyu yazmaya başladığımız günden beri başa örtülen giysiye "başörtüsü" dedik. Başörtüsüne takan ve yasaklamayı "din" edinen kimseler ise ısrarla "türban" dediler. Maksatları okuyan ve kentli kızlarımızın, kadınlarımızın örtülerini dinden ve inançtan ayırmak, siyasileştirmek ve yasaklamaya zemin hazırlamak idi.

Araştırma, giysinin adının türban olmadığını açık ve kesin olarak ispat etmektedir.

Devam edeceğim.

1.11.2007

  Şu anda sayfası gösterilen kitap.
Önceki Makale
Sonraki Makale
Makale Listesi
Site Sayfaları
Ana Sayfa
Hakkında
Makaleleri
Kitapları
Soru Konuları
Soru Listesi
Hayrettin Karaman`ın Sohbetleri
Şiirleri
Bütün site içeriğinin genel kelime indeksi.
Sitede Arama
Hayrettin Karaman'ın Siteye Son Eklenen Yazıları
E-posta
Siteyi Link ve Kaynak Gösterimi
m.HayrettinKaraman.net Mobil-Metin Versiyonu Hakkında

Facebook Sayfası:

Bulunduğunuz Sayfayı:


 
Sayfa başına gider Siteden rastgele bir sayfa seçer. Hafızadaki önceki sayfaya döner Hafızadaki sonraki sayfaya döner
   
Önceki Makale Sonraki Makale Makale Listesi